Steampunk subžáner fantastiky a takzvanej „špekulatívnej“ fikcie vyvierajúcej z niekoľkých literárnych odvetví dokázal inšpirovať netradičným viktoriánskym prostredím a vyspelou technikou velikánov takých zvučných mien, akými sú napríklad Jules Verne, H.G. Wells či Tošifumi Takizawa – japonského režiséra stojaceho za projektom Samurai 7, 26-dielnou animovanou adaptáciou najvyššie hodnoteného filmu z roku 1954 Sedem Samurajov (Akira Kurosawa).
Každý rok počas zberu prichádza do malej bohom zabudnutej dedinky Kanna skupina krvilačných banditov oberajúca ťažko pracujúce obyvateľstvo o to najcennejšie, čo majú – ryžu. Strach, ktorý so sebou prinášajú, núti staršinu pasívne sa prizerať skaze páchanej na rozľahlých ryžových poliach tvoriacich ich obživu na celý rok. Obava z neuposlúchnutia prinášajúceho so sebou rýchlu smrť visí nad dedinou rok čo rok až do doby, kedy si skupina tyranov vezme okrem bielej zrnitej plodiny i ženy a deti. Staršina zhrozený týmto činom zvoláva tajnú poradu, ktorá v atmosfére plnej skepsy a nedôvery vo vytvorený plán prináša rozhodnutie, že dedinu najlepšie ochráni trieda pomaly vymierajúcich samurajov. Finančný obnos však nedokáže primerane vyplatiť ani jedného z odvážnych bojovníkov a tak sa siaha po železnej zimnej rezerve – mladá kňažná so svojimi spoločníkmi úprimne verí, že dar, ktorý svojim záchrancom prinášajú, obmäkčí ich srdcia a postačí na to, aby ochránili dedinu pred ďalším nájazdom banditov.
Neúprosné industrializáciou poznačené mesto plné smogu a vyvrheľov ľudskej society však neprivíta Kiraru a jej priateľov vrúcne, ba čo viac, snaží sa ich pripraviť o vrecia s ryžou, dočasné platidlo i obživu na ceste. A ani náhla pomoc nie je dostatočne hodná ochrany dediny, pretože Kacuširo Okamoto je jednoducho primladý pre tak náročnú úlohu. Čím dlhšie Kirara a jej priatelia v meste prebývajú, tým väčšia beznádej na nich dopadá a plán sa začína pomaly rúcať.
Animovaný TV seriál Samurai 7 vyšiel pod záštitou štúdia GONZO v roku 2004, pričom stránky wikipédie uvádzajú, že každá jedna časť 26-dielneho anime stála tvorcov necelých 32,5 milióna jenov. Takto vysoká investícia sa viac-menej vyplatila, pretože po odvysielaní stanicou ANIMAX poputoval celý projekt do južnej a juhovýchodnej Ázie, Latinskej Ameriky, Kanady a Hong Kongu, kde opätovne zožal úspech.
Hoc sa steampunk štruktúrou podobá cyberpunku, rozdielnosť oboch žánrov spočíva vo využití elementárnych prvkov, ktoré vytvárajú pre nech charakteristicky odlišné črty. Kým cyberpunk inklinuje k science-fiction, steampunk siaha po využití pary spájajúc rôzne prelínania historických dôb s časťami vyspelej technológie. Takže i veľmi rozmanité prostredie v Samurai 7 zobrazuje, okrem niekoľkých rozdielnych lokalít, množstvo technických vymožeností pomáhajúcich obyvateľstvu pri každodennej práci, vojnových konfliktoch či obyčajnom obchodovaní. Podobné vykreslenie pripomína miestami mecha, no mylný dojem napravia jednotlivé scenérie vsadené napríklad do typicky vidieckeho okolia, kde ľudia pracujú na ryžových poliach holými rukami, chatrče sú postavené z obyčajného dreva, miestami okrášlené kamením a mentalita obyvateľstva značne zaostáva za mestskou inteligenciou posadnutou industrializáciou, finančnou prosperitou, hýrivým životným štýlom a bezbožnosťou. Počas dobrodružnej cesty, ktorá si za cieľ vytýčila nájsť sedem samurajov schopných ochrániť bezbrannú dedinskú spoločnosť naivne veriacu v prírodné „božské“ úkazy, stretávame sa nielen s rozmanitými exotickými kultúrami, ale aj s detailne (miestami až puntičkársky) prepracovaným okolím obsahujúcim neustále nové inovatívne zložky. Či už je to bizarná hierarchia uzavretej podzemnej komunity, alebo ľudská hlúposť vysoko postavených hodnostárov vierohodne pripomínajúca realitu, v ktorej sa divák ocitá snáď každodenne.
Prepracovanosť Samurai 7 sa posunula ešte ďalej. Väčšina animovaných diel má tendenciu skĺznuť do akejsi povrchnej psychologickej analýzy nevytvárajúcej priestor pre napredovanie jednotlivých charakterov. Napriek tomu, že sa postavy časť po časti posúvajú pomalými krokmi vpred, aby sa tak poukázalo na ich mentálny vývin, končí sa snaha kdesi pri možnej realizácii. Tvorcovia Samurai 7 dbali i na túto netradičnú sféru a divákovi priniesli zmes intímnych príbehov vyrozprávaných typickým japonským starodávnym spôsobom, ktorý vás zarazí vysoko rétorickým, za to veľmi príjemným, prejavom. Priblížili zmýšľanie jednotlivých kást spoločnosti, ako aj myšlienkové pochody a hlavne bojové stratégie hlavných hrdinov, pričom nezabudli vyzdvihnúť ich individualitu, ktorou sa od seba badateľne líšia. Práve ona vytvára sympatický prvok rôznorodosti, takže nemáte pocit, akoby ste sa pozerali na jednoliatu zmes jedného a toho istého archetypu vykresleného vždy z iného uhľa pohľadu. Dej žije, modifikuje sa, prináša nečakané zvraty, straty i znovu objavenú nádej. Neostáva iba pri boji dobra a zla, ale ponúka pocítiť zradu, faloš, ľudskú zlobu či následky nerozvážneho konania. A to všetko v sladkastom prelínaní doby modernej s érou, kedy Japonsku vládli samuraji, v ihravom tóne steampunku.
Dielu neuberá na krásne ani masívna kritika vidiaca veľký problém kresleného spracovania v rozdielnom vykreslení politickej situácie a zámeru skrytého za ochotou samurajov pomôcť dedine volajúcej o pomoc. Apel smerom k animovaným statiam, kde zajaté ženy a deti boli násilne odvlečené do hlavého mesta, kým vo filme tvorili vhodný sortiment pre prostitúciu, či pridanie dvoch unikátnych postáv (Kirara a Komači), možno na začiatku náročného diváka odradí, no útechou mu môže byť fakt, že vyobrazenie siedmich samurajov v oboch formách neprešlo takmer žiadnou zmenou, takže si do detailov zachovalo svoju filmovú unikátnosť, čo drobný prešľap Tošifumiho Takizawu takmer okamžite ospravedlňuje. Nakoniec, zvládnuť výzvu, ktorú mu do cesty postavil sám Akira Kurosawa, nie je ľahkým kresleným orieškom…
Japonský názov: サムライセブン
Anglický prepis: Samurai Sebun
Anglický názov: Samurai 7
Počet epizód: 26 (TV séria)
Rok vydania v Japonsku: 2004