Knižka ma na prvý pohľad zaujala svojou obálkou dva roky dozadu (2014) v pražskom kníhkupectve. Farebná obálka spája tradičné a moderné motívy Japonska – líška zvaná kicune, Gundam robot z rovnomenného anime Gundam, „veľká vlna“ od slávneho umelca Hokusaia a v strede dievča s tyrkysovými vlasmi.
O vydaní tejto knižky s lepenou väzbou som nevedela, a o to väčším prekvapením pre mňa vtedy bola. Čerstvo vydaná, stará maximálne pár týždňov sa krčila na poličkách s mangami a komiksami. Zvláštny motív obálky od českého grafického dizajnéra a ilustrátora Martina Svobodu jednoznačne vzbudzoval zvedavosť. Pre niektorých je obálka majstrovským dielom, u iných je to riadny gýč. Ja osobne sa neviem tak úplne rozhodnúť, do ktorej kategórie vlastne obálku radím, svoj hlavný účel pritiahnuť ale určite splnila. Tak či tak platí: „Nesúď knihu podľa obalu,“ najdôležitejší je stále obsah.
Kniha je rozdelená na päť hlavných kategórií: otaku, manga, anime, videohry a film. Mimo toho je tu samozrejme ešte úvod, glosár a odporúčaná literatúra. Každá kapitola či esej má iného autora. Úvod od Jana Sýkoru pojednáva o tom, kde sa nachádza hranica medzi tradíciou a modernými prvkami prevzatými z iných krajín (najčastejšie práve USA), a či je táto hranica vôbec jasne rozoznateľná. U otaku autor hovorí o jeho vlastných skúsenostiach v Japonsku, o raji otaku v Tokiu – Akihabare, vysvetľuje samotný pojem otaku, ale aj fudžóši a spomína udalosti ako Comiket (Komiketto), jeden z najväčších podujatí pre otaku v Japonsku alebo slávne štúdio CLAMP.
Autorkou druhého eseja je prekladateľka Anna Křivánková. Esej je zameraný na vývoj mangy a jej následné smerovanie v súčasnosti. V časti knihy venovanej tomuto eseju nájdete aj mnoho rokov, významných diel a ich autorov.
Tretí esej mangu rozpohybuje do anime. Nebude sa však rozoberať nič všeobecné ako v predošlých dvoch kapitolách, ale zameriame sa na jedno konkrétne anime štúdio Studio 4°C. To je trochu zmena v porovnaní s predošlými časťami, kde išlo viac o informovanosť väčšej časti populácie. Studio 4°C sa navyše vymyká anime stereotypu, čo je presne zámerom autora Antonína Tesařa. Dominuje tu snímka Mind Game alebo Tekkonkinkreet, ale spomenuté sú aj diela Akira (nie je od štúdia 4°C!), Animatrix, First Squad a i. U tejto práce mi prišlo zbytočné zameriavať sa tak do detailu na jedno štúdio a rozoberať tri filmy, ktoré sa vymykajú mainstreamu.
Hry v knižke reprezentuje autor Jan Miškov a už na začiatku nám dáva príklady dvoch legendárnych herných vývojárov Nintendo a Sega. Z hier sú tu uvedené napríklad závodný Gran Turismo na PlayStation, Metal Gear Solid IV: Ground Zeroes, JRPG Ni no Kuni a slávny Okami, hra inšpirovaná japonskou mytológiou a japonskými tušovými maľbami. Nechýba spomenutý ani fenomén Pokémon, mnohými obľúbená séria Final Fantasy či Persona 4.
Knihu uzatvára posledná veľká kapitola Filmy od Jiřího Flígla. Esej má krásny úvod a postupne sa prenesieme niekoľkými kultovými snímkami z japonskej produkcie. Nechýba tu spomenutý legendárny režisér Akira Kurosawa a samozrejme aj horory, ktorými je japonská kinematografia povestná.
Na záver je tu glosár plný hlavných pojmov a za ním odporúčaná literatúra na rozšírenie znalostí. Chýba tu však bibliografia, takže sa nikdy nedozvieme odkiaľ autori čerpali.
Na záver len dodám dve drobné chybičky. Hlavná postava anime filmu Akira je Kaneda, v knižke sa akosi ale usadil Kanada, asi nejaký bratranec z tretieho kolena pochádzajúci z Kanady. U hier je zase obrázok pokémona – štartéra – Froakie zo šiestej generácie hier Pokémon XY. Z nejakého dôvodu je tu ilustrácia evolúcií Froakieho robená fanúšikom, ale v dobe, kedy kniha vyšla bol Pokémon XY už rok vonku a všetky výviny pokémonov boli jasne potvrdené a tieto fanúšikovské ilustrácie plno vyvrátené. Kniha pôsobí ako súhrn odborných prác prepletený mini recenziami na určité diela so zámerom dostať čo najviac informácií na limitovaný počet strán. Mimo toho som ale rada, že niečo takéto u nás vyšlo a knižka sa určite nečítala najhoršie.
Recenzovaná verzia:
- Vydavateľstvo: Labyrint
- Autori: Anna Křivánková, Antonín Tesař, Jan Miškov, Jan Sýkora, Jiří Flígl, Karel Veselý
- Väzba: brožovaná
- Jazyk: český
- Počet strán: 144
- Rozmer: 165×190 mm
- Rok vydania: 2014
- ISBN: 978-80-87260-63-0