Super Mário

yeticek
0 komentárov

Dnes sa budeme venovať hernej oblasti a to konkrétne hre, ktorá preslávila konzolu Nintendo a zapísala sa do sŕdc mnohých či už mladších alebo starších fanúšikov. A kto iný by to bol ako náš talianský inštalatér Mário.

História

Pôvodne pod názvom „Jumpman“, sa postavička Mária prvýkrát objavila v roku 1981 v arkádovej Nintendo hre Donkey Kong. Hra postupom času naberala na popularite a ukázalo sa že je veľkým trhákom bez ohľadu na vekovú kategóriu. Predalo sa cez 40 miliónov kópií, bola pridaná do mnohých arkádových hier, automatov a celkovo zachránila herný priemysel od katastrofického scenára ktorý sa odohral pár rokov predtým. Nintendo malo v pláne agresívny vstup na severoamerický trh videohier. Po zlyhaní a neúspechu poprosil Minoru Arakawa svojho svokra Hirošiho Jamaučiho (CEO v Nintende) aby nahradil neúspešné produkty a vytvoril tak novú hru. Jamauči súhlasil a poveril Gunpei Jokoi a Šigeruho Mijamota touto úlohou. Mijamoto bol síce grafik, ale v živote nenavrhol ani jednu hru. Mijamoto vložil priebeh hry do milostného trojuholníka ktorý bol použitý v Pepkovi námorníkovi. Veľmi rýchlo bol Bluto nahradený obrovskou gorilou a Pepek námorník Jumpmanom (Mário). Takto začal štvor členný tím pracovať na implementácií hernej logiky zatiaľ čo Mijamoto pracoval na hudbe. Arakawov tím doviezli čipy s hrou do Ameriky v roku 1981 a postupne začali nahrádzať Radar Scopes (prepadák z prvého pokusu o expanziu) na Donkey Kongov. Arakawa ale vedel že Jumpman Američanov nezaujme, potreboval vymyslieť meno. Zmena nastala keď si ich domáci zavolal a žiadal od nich nájomné. Jeho meno bolo Segali… Mário Segali.

Ako čas plynul

O 26 rokov neskôr sa stal Mário slávnejší ako Mickey Mouse, objavil sa v 200 rôznych hrách s predajom dohromady 200 miliónov kópií, odštartoval vývin konzol, viedol k zmene a podpore 3D. 6/10 najpredávanejších videohier sú Mário. Čo ďalej? Zakladali sa opery, orchestre hrali Mário zvučky, vznikli rozprávky, film (ktorý bol na druhej strane prepadák :D). Autor sa stal váženým v Amerike, vo Francúzsku bol pasovaný a vlastní svoju vlastnú divíziu v tretej najväčšej spoločnosti v Japonsku.

Luigi

Ako sa po čase ukázalo, Mário potreboval niečo nové niečo čo by ho posunulo ešte o niečo ďalej. Inšpiráciou Mijamotovi bola arkádová hra „Joust“, kde hráči mohli spolu spolupracovať alebo bojovať proti sebe. Takto Mijamoto vzal farebnú škálu použitú pri Máriovi a prehodil farby za účelom vytvoriť identického „brata“. Hovorí sa že je pôvodom je analógia medzi pizzériou ktorá sa nachádzala blízko Arakawovej kancelárii s názvom Mário & Luigi.

Ostatné mená

Príbeh hry je veľmi jednoduchý takže žiadne filozofické úvahy a expresie vyjadrujúce myšlienky skrz abstrakcie sa nekonajú. Korytnačí drak menom Bowser (Kráľ Koopa pôvodom z Japonského folklóru), unesie princeznú Broskyňku (Peach), ktorá je princeznou v Hríbikovom kráľovstve ktorého sa Bowser zmocní. Mário (s výzorom španielskeho opravára pračiek whirpool) sa vydáva na dobrodružstvo kde kope korytnačky, skáče po rakoch a niekedy používa Gokuho kameeehameeha, aby prešiel ôsmymi svetmi aby zachránil princeznú pre jedno po***** „Ďakujem“.

Dizajnéri plánovali už od vydania prvého Super Mária, aby Mário jazdil na dinosaurovi čo sa im podarilo až s príchodom grafickej technológie zobrazovania 16-bitov. Zaujímavosťou je že táto hra bola jedna z tých ktoré sa vyvíjali bez Mijamota. Takto vznikol dinosaurus Joši s rôznymi schopnosťami a obrovským apetítom. Joshi sa stal tak populárnym že v hre Super Mário World 2: Joši Island nebolo možné hrať za Mária ale len za Jošiho.

Suma Sumárum

Super Mário je kultovou záležitosťou bez ohľadu na to z akého uhlu sa nato pozriete. Nezáleží na tom či Nintendo malo pred nástupom na trh do Ameriky a iných krajín zlyhania v rámci realizácie alebo spory s Atari, podstatou zostáva, že aj po mnohých neúspešných pokusoch sa tvorcovia nevzdali a svoj sen dokázali zhmotniť do podoby v akej ho vidíme dnes. Mário zmenil herný priemysel v oblastiach o akých sme netušili a posunul nie len spoločnosť Nintendo vpred ale aj mnohých iných. Mňa osobne veľmi prekvapili rôzne fakty ohľadom vymýšľania mien, príbeh z Pepka Námorníka (tú rozprávku som pozerával keď som bol dieťa a stále mi to nejde do hlavy), a až omračujúca jednoduchosť ktorá urobila z tohto Mijamotovho debutu hru, ktorá má už viac ako tridsať rokov a  neustále narastajúcu popularitu.

V zdrojoch som vám hneď do prvého pribalil krásny link kde si môžete pozrieť v rámci výročia ako sa vyvíjal Mário. Ďalej v druhom článku je oveľa viac detailov ohľadom histórie (pre anglicky zdatnejších) a pre tých ktorí si radšej prečítajú niečo kratšie je tretí link a pre tých čo nevedia po anglicky som pripravil posledný štvrtý link 😉

Na koniec vás poprosím o zdieľanie zážitkov, spomienok a iných rôznych vecí ktoré Vás napadnú k tejto téme ohľadom Mária 🙂 Teším sa na vaše príspevky.

Zdroje:
Súhrn Super Mario hier
The History of Super Mario Bros
Why world still loves Mario
Oslava 30. výročia Super Mario Bros

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ

Pridaj komentár

Tento obsah sa nedá kopírovať.