Splatoon 2

Joey
0 komentárov

Upozorňujem, že táto recenzia sa venuje výhradne zmenám alebo novinkám, ktoré pribudli, ako aj chybám, ktoré stále ruinujú zážitok z hrania. Základné herné mechaniky zostali nezmenené a ak o hre počujete prvýkrát, odporúčam si najprv prečítať recenziu na prvú hru, kde je základ popísaný.

Pred viac ako dvoma rokmi prinieslo Nintendo na svet novú IP menom Splatoon. Malo veľmi dobrú odozvu a slušné predaje, ale aj niekoľko výrazných chýb, ktoré sme adresovali v našej recenzii. S novou konzolou prišlo na pulty obchodov pokračovanie a nás zaujímalo, či sa ľudom v Nintendu podarilo opraviť najzávažnejšie problémy svojho predchodcu. A podarilo? Nuž, niektoré problémy boli vskutku opravené, ale tie najzávažnejšie stále pretrvávajú.

Spísanie recenzie som zámerne posunul, pretože som chcel otestovať hru pri plnej prevádzke. Väčšina recenzií bola vydaná ešte pred oficiálnym vydaním hry a môžu tak výrazne skresľovať informácie o tom, čo vás v hre čaká hlavne po technickej stránke. Až ostrá prevádzka ukázala nedokonalosť niektorých vecí súvisiacich s kvalitou pripojenia a balansovania tímov.

Singleplayer vás pripraví na multiplayerovú časť hry.

Keďže sa jedná o pokračovanie, mód pre jedného hráča obsahuje nový príbeh, ktorý sa odohráva dva roky po poslednom splatfeste. Stále prechádzate z jednej mapy do druhej, ale sú o niečo väčšie, a pribudlo aj obrovské množstvo nových hlavolamov. Už nemáte na výber len jednu zbraň, ale môžete použiť hneď niekoľko rôznych typov na prejdenie konkrétnej mapy. Pokiaľ prejdete všetky mapy s jednou zbraňou, skin danej zbrane môžete použiť pre multiplayer. Aj keď je tento mód skôr prípravou pre multiplayerovú časť hry, príbeh mohol byť omnoho lepší. Je strašne plytký. Trochu na začiatku, trochu na konci a nič medzi tým, len bezduché prechádzanie jednotlivými mapami. A popritom ako nová IP a nové univerzum ponúka obrovské možnosti na zaujímavý príbeh s existujúcimi postavami. Po dohratí zostáva veľké množstvo otázok nezodpovedaných. Okrem dvoch takmer nič nehovoriacich zvitkov, chýbajú akékoľvek informácie o nových hviezdach Pearl a Marina.

Samotný multiplayer sa veľkých zmien nedočkal. Všetky pôvodné módy zostali. Niektoré zbrane sa dočkali drobných úprav, aby hra bola viac vybalansovaná. Vďaka Bohu boli všetky špeciálne zbrane vymenené za nové a konečne tak môžeme dať krakenovi či bubline zbohom, pretože tieto dve špeciálne zbrane ležali v žalúdku nejednému hráčovi. S výnimkou jednej, sú špeciálne zbrane ofenzívne a dá sa im vyhnúť. Tou výnimkou je štít pre celý tím, ktorý ale vydrží iba jeden zásah, takže sa nejedná o veľmi veľkú výhodu, ako to bolo v prípade krakena. Som veľmi rád, že aspoň tento problém sa autori pokúsili vyriešiť. Avšak stále som názoru, aby bol dostupný aj alternatívny mód k bežnému módu bez špeciálnych zbraní. Aby si mohli hráči zmerať sily na základe zručností ako aj presnej mušky, pretože špeciálky stále výrazne ovplyvňujú vývoj zápasu. A taktiež sa nabíjajú o trochu rýchlejšie oproti pôvodnej hre, čo tiež nerobí hru lepšou, hlavne ak im musí človek 60% zápasu uskakovať.

Poslednou výraznejšou novinkou je Salmon Run, čo je obdoba hordy. Štyria hráči musia prežiť útoky nepriateľov vo vlnách a zbierať špeciálne vajíčka, ktoré vypadávajú po zneškodnení bossa a to všetko na čas. Áno, tento mód je tiež zábavný, ale má svoje problémy. Pokiaľ hráte s náhodnými hráčmi, je náročnosť tohto módu extrémne prestrelená. Každou výhrou sa postupne zvyšuje rank a pri druhom či treťom sa už neuveriteľne zapotíte. Ak sa podarí vyhrať aspoň každú desiatu hru, tak je to pomerne úspech. Nedopomáhajú tomu ani tie pravidelné výpadky hráčov, čo znamená v podstate koniec hry. Nie je šanca, aby to zvládli traja ľudia, aj keď je mód určený pre dvoch až štyroch hráčov. Pri menšom počte hráčov je síce potrebné vyzbierať menej vajíčok, ale počet a agresivita nepriateľov sa nemení, čo je dobrá hlúposť.

Bossovia sú unikátni (až na jedného) a stále si užijete s nimi kopec zábavy a trápenia.

Príjemnou zmenou je samozrejme aj lokálny multiplayer, ktorý sa konečne môže považovať za plnohodnotný. Už žiadne trápne strieľanie balónikov. Je možné prepojiť navzájom až 10 konzol, takže si môžete dopriať súboje štyria proti štyrom + dvaja diváci, ktorí môžu hru nahrávať z rôznych pohľadov a kamier. Okrem bežných multiplayerových máp, je k dispozícii aj Salmon Run.

Hlavné vlastnosti (staty) na oblečení stále nie je možné zmeniť a stále neviem pochopiť prečo. Vylepšeniu sa však dočkali podvlastnosti (sub staty), kde pribudla možnosť ich úplne odobrať a začať ich levelovať nanovo. Odobrané vlastnosti zostávajú v inventári a keď ich nazbierate dostatočné množstvo rovnakého typu, môžete si túto vlastnosť aplikovať na oblečenie a poskladať si presne tie vlastnosti, ktoré potrebujete. Škoda len, že sa také niečo nedá urobiť aj s hlavnými vlastnosťami. Stále si tak musí človek vyberať medzi vzhľadom a funkcionalitou oblečenia.

Problémy s lobby sa nijako nezlepšili. Dokonca naopak, mám pocit, že je to ešte horšie. Pozitívnou vecou v tom celom je fakt, že už hra nepriradí človeka do konkrétneho lobby, pokiaľ sa ešte hrá. A tak človek nemusí vyčkávať niekedy aj 3 minúty, kým skončí zápas. Teraz však vzniká opačný problém. Hra vytvorí novú lobby pre vás, avšak už nedokáže do nej nikoho pridať v priebehu 70 sekúnd, čo existuje. Je to veľmi častý jav. Predpokladám ale, že je spôsobený zatiaľ malým počtom hráčov, ktorí vlastnia a pravidelne hrávajú túto hru. Taktiež časomiera v lobby pracuje divne. Stáva sa, že vás priradí do lobby a už o dve sekundy napíše, že sa nenašlo dostatok hráčov. Často sa čas nezresetuje a tak na nájdenie posledného hráča zostáva 5 sekúnd. Ďalšou perlou bolo, keď ma pridalo do lobby ako posledného chýbajúceho hráča a v tom momente vypísalo, že nebolo nájdených dostatočný počet hráčov v stanovenom čase i keď všetky sloty boli plné. A pravidelné odchody hráčov, keď ešte nie sú všetky sloty zaplnené naznačuje, ako keby časomiera pracovala osobitne pre jednotlivých hráčov v rovnakej miestnosti. Predpokladám, že väčšina z týchto problémov bude časom vyriešená, ale momentálne je to slušná katastrofa.

Ale najväčšia katastrofa a Achillova päta, ktorá bráni výbornému zážitku a strpčuje vám život je spôsob a kvalita pripojenia, ktorá pravidelne ničí akékoľvek úsilie dosiahnuť výhru v zápase. Konkrétne ide o pravidelné výpadky hráčov počas zápasu. Nedeje sa to len občas, deje sa to pravidelne, takmer každý druhý zápas v priemere. Nechce sa mi veriť, že toto nebolo adresované autorom ešte v období prvej hry. Ale takmer nič s tým neurobili. Štatistiky výpadkov rozširujú aj tzv. rage quiteri, alebo ľudia, ktorí nevedia prehrávať a odpoja sa z hry, čim samozrejme potopia úsilie zvyšku tímu. A popritom by stačil jednoduchý systém pre vyrovnávanie počtu hráčov. Pokiaľ by vypadol hráč z prvého tímu, tak by vyhodilo nejakého hráča aj z druhého tímu, aby oba tímy mali stále šancu vyhrať. Samozrejme takýto vyhodený hráč by nedostal žiadnu penalizáciu v podobe zníženia ranku či levelu zbrane. Našťastie aspoň v rankových súbojoch je to čiastočne vyriešené. Pokiaľ vypadne spoluhráč z tímu, nebudete penalizovaný znížením ranku. Ale chcelo by to nejaké celoplošné riešenie na všetky módy, nie len na jeden.

Ďalšou skupinou ľudí, pri ktorých sa chytáte za čelo, sú všetci, čo majú v ruke zbraň, ale zjavne netušia ako ju používať. Je to často frustrujúce. Hlavne ak výsledné skóre ukáže, že ste zlikvidovali 20 súperov, ale aj tak ste prehrali kvôli zvyšku tímu. Vtedy sa začnem pýtať sám seba, že prečo to vlastne hrám. Ale musím uznať, že jednotlivé tímy sú vyrovnanejšie oproti prvej hre. Často človek vyhrá alebo prehrá veľmi tesným rozdielom. Takže nejaký balans tímov tam predsa bol zjavne pridaný, čo ale znamená, že čím ste lepší, tým väčších idiotov dostanete do tímu a to je na tom to frustrujúce. Stále je ale možné naraziť na nezmyselné prerozdelenie ľudí, kde jedna skupina má čisto zbrane na veľkú vzdialenosť a druhá len na krátku vzdialenosť, čo za určitých podmienok môže zvýhodniť jeden či druhý tím.

Výpadky hráčov sú bežné. Keď už ale vypadne celý súperiaci tím, viete, že toto nie je v poriadku. Viva la P2P.

Malou perličkou je voicechat a spôsob akým ho Nintendo rieši. Konkrétne cez mobilnú aplikáciu. Je to divné riešenie hodné facepalmu. Ťažko povedať, či to mala byť odpoveď na hybridný charakter Switchu, avšak existujú aj omnoho jednoduchšie riešenia, ktoré by nezaťažovali výkon konzoly. Keď už sa ale rozhodnete voicechat vyskúšať, narazíte na niekoľko problémov. Komplikované prepojenie jednotlivých zariadení je ešte ten menší problém. Skôr nahnevá fakt, že nemôžete používať aplikáciu na pozadí. Pokiaľ sa prepnete do inej aplikácie alebo vrátite do menu, automaticky strácate komunikáciu s hráčmi. Ešte šťastie, že hra má aspoň nejaké štyri interné príkazy, ktoré vo väčšine prípadoch stačia na to, aby ste napovedali členom tímu, kde je nepriateľ alebo kam majú ísť.

Hru ešte čaká dlhá púť. Okrem obsahu, ktorý bude pribúdať celý rok zadarmo a splatfesty, ktoré by mali trvať po dobu dvoch rokov, je tu ešte platený multiplayer, ktorý by mal začať fungovať v priebehu budúceho roka. Práve on by mal pomôcť vyriešiť najzávažnejší problém, keďže po jeho zavedení by mali všetky online hry postupne dostať vlastné servery. Alebo tak sa aspoň jeden čas hovorilo. Zostáva už len dúfať, že sa tak stane, pretože čo sa týka Nintenda, tak ich kvalita online služieb je stále mizerná. Pokiaľ hra dosiahne výrazných zmien a budú vyriešené najväčšie problémy, rád upravím moje aktuálne hodnotenie.

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ

Pridaj komentár

Tento obsah sa nedá kopírovať.